Lärares alla rättigheter.

Jag har tänkt lite på en sak under senaste tiden, och det är att lärare, i skolan, har så förbaskat många rättigheter. Känns det som, i alla fall. Vi elever måste lämna in arbeten i tid, vi ska göra våra läxor och uppföra oss bra. Vi blir betygssatta och om vi inte jobbade alls, om vi inte ens försökte skulle vi få IG i allt och i värsta fall få gå om en klass. Det är kanske inte så konstigt, det är helt förståeligt att vi ska försöka göra vårt bästa och jobba bra i skolan.

Lärare? Ibland känns det som att de kan bete sig lite hur de vill. Självklart får de inte slå eleverna, eller kränka dem eller någonting, för det kan man ju faktiskt stämma dem för. Men de kan ge en oerhört mycket läxor utan att kolla med de andra lärarna hur mycket läxor man får av dem, och poff! så har man flera stora arbeten under en vecka att göra. Vissa lärare verkar tro att det ämne de undervisar i är det ämne man vill bli absolut bäst på.

Lärare väljer själva hur de vill betygsätta en. Man kanske gör jättebra ifrån sig på ett prov, men får ändå inte det betyg man förtjänar, och detta påverkar ju ens framtid jättemycket, vilket gymnasium man kommer in på osv, ja, ni förstår vad jag menar. Lärarna ska stötta en, de ska hjälpa en om man ber om hjälp och de ska försöka få en att förstå och de ska tro på en.

Och de ska också lämna in arbeten i tid. Vi elever kan få sämre betyg om vi lämnar in arbeten försent, men lärare kan välja själva när de vill lämna in arbeten. Ibland får man resultatet av ett prov alldeles för sent, och själv har man fått jättekort tid att jobba till provet.

Varför får inte vi elever betygsätta lärare? Varför är det dem som ska betygsätta oss? Vem ska vi gå till om vi blir orättvist behandlade; om en lärare bara inte VILL ge en ett bättre betyg? Ingen. Och om vi skulle säga detta till lärarna, ja, då skulle de antagligen bli mycket sura och ännu mindre vilja ge oss bra betyg.

I Finland har det visat sig att eleverna har mycket bättre betyg än i Sverige, och vad beror det på? Att det är mer eftertraktat att bli lärare där antagligen, det krävs mer, det är svårare att bli lärare, och dem får antagligen bättre betalt än vad lärarna i Sverige får.

Runt fem-åtta timmar varje dag under ens skoltid, från att man är sex till arton år gammal går man i skolan, och då är det viktigt att skolan är en trygg plats. Lärarna spelar stor roll i detta. Då är det viktigt att dem är välutbildade och duktiga. För det är dem som ska lära oss elever att bli duktiga.

Jag menar inte att alla lärare inte är bra, för det stämmer inte, jag menar bara att när vi elever inte gör bra ifrån oss går det ut över våra betyg men när lärare inte gör bra ifrån sig så verkar det inte som att det går ut över något, alla fall inte vad jag märkt. Detta tycker jag är fel.

Är det någon som håller med mig? Vad tycker ni? Lämna gärna en kommentar!

Kommentarer
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv: hihi tack så mkt :D

2011-01-02 @ 02:25:00
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: W W W . M I A S F A S H I O N . B L O G G . S E

Woman! Jag håller med dig till tusen! Asså ibland är lärare helt psyko människor som tror att de kan kontrollera elever o ge dem så mycket läxor att de sprängs!! Lärare som inte lämna in prov i "tid" borde ha stryk! Lärare tror att de har hur lång tid som helst på sig att rätta prov - FUCK THEM!! Alltså vi har ju en lärare som inte rättat ett prov som är snart 1 år gammalt nu - screw her, right?

2011-01-02 @ 14:33:33
URL: http://miasfashion.blogg.se/
Postat av: W W W . M I A S F A S H I O N . B L O G G . S E

Förresten, den där läraren som inte rättat de där übergamla provet (du vet om biologi; evolution) - jag har frågat henne ÄNDA SEN VI BÖRJADE SKOLAN!!! när vi skulle få tillbaks det provet - hon sa "jag har inte haft tid" - jag tänkte liksom "sure, du HAR HAFT HELA F*CKING SOMMARLOVET PÅ DIG, ASSHOLE!" (fast de sa jag ju inte, såklart). Sedan har jag frågat henne kanske två gånger under höst terminen och hon sa ATT VI SKULLE FÅ DEM INNAN JUUUUL!!!! - DET FICK VI JU ALDRIG - GISSA OM MAN E UPPRÖRD SOM EN HIMLA FJAOIJNAKLNAKNAKNDK!!!!!!

2011-01-02 @ 14:37:18
URL: http://miasfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0